Stowarzyszenie Pomocy Osobom Niepełnosprawnym NADZIEJA

Aktualności: Bielsko i Biała

Bielsko i Biała
Bielsko- Biała

Bielsko - do 1950 roku było samodzielnym miastem na Śląsku Cieszyńskim. Od 1951 roku Bielsko zostało połączone z Białą Krakowską, która stanowi dziś wschodnią część miasta Bielska-Białej. Oba miasta rozdzielone były rzeką Białą. Historia obu miast jest niezwykle ciekawa... a do tego, w tym roku, mija  pięćdziesiąt lat od powstania pierwszej bajki z Bolkiem i Lolkiem, wiec nie mogliśmy tego przegapić.
         Stowarzyszenie zebrawszy fundusze i siły ruszyło w stronę Beskidu Żywieckiego.
         W dniu 21.09.2013r., uzbrojeni w wózki, kule  i parasole pojechaliśmy autokarem do Bielska-Białej, zabierając, po drodze w Żywcu, przewodnika p. Roberta Słonkę.
         Studio Filmów Rysunkowych przy ul. Cieszyńskiej w Bielsku-Białej, to nie jakieś wielkie Hollywood, ale budynki jakich wiele w okolicy, a bajkowy świat jest w środku. Jeden z pracowników pokazał nam pokrótce, jak powstaje bajka animowana, ile wymaga pracy i przede wszystkim cierpliwości. Dowiedzieliśmy się jak kiedyś ożywiano postacie  „Bolka i Lolka”, „Reksia”, „Baltazara Gąbkę”. Dziś część pracy przejął od rysowników komputer z odpowiednimi programami, więc praca nad obecnie produkowanym filmem pt. „Kuba i Śruba” nie trwa trzy lata, jak by to było dawniej, tylko rok.
         Gdy wyruszyliśmy zobaczyć miasto, pogoda się poprawiła i mogliśmy schować parasole.  Rynek Starego Miasta to serce średniowiecznego Bielska, które otaczają barokowo-klasycystyczne kamienice. Na Rynku postawiono  pomniki - św. Jana Nepomucena i Neptuna; fontannę z zegarem wodnym i mostkiem.
         Przeszliśmy historyczną granicę między Austrią a Polską, czyli rzekę Białą, która płynie pomiędzy Bielskiem a Białą.
         Kościół Św. Barbary to kolejny punkt na szlaku naszej wyprawy, znajdujący się w dzielnicy Bielska-Białej, Mikuszowicach. Jest to zabytek z drewna modrzewiowego, który wybudowany został w 1692 roku. Otacza go stary, średniowieczny cmentarz,
         Następnie udaliśmy się do Żywca, zjedliśmy tradycyjnej kwaśnicy i w „Chacie Zbójnika”  posłuchaliśmy o zwyczajach i ubiorach ludzi z tego regionu, oraz  jak brzmi muzyka górali żywieckich grana na skrzypcach.
To tak, przed powrotem do domu, na pożegnanie.

Wróć na poprzednią stronę

Kalendarz

«Kwiecień 2024»
ponwtośroczwpiąsobnie

Newsletter

Darmowe informacje na Twój e-mail

Promujemy:
Nasza gmina Niepełnosprawni razem. Chrześcijańskie Braterwtwo Osób Chorych i Niepełnosprawnych Garbarnia SPYRKA Tutaj spełniają się marzenia