Stowarzyszenie Pomocy Osobom Niepełnosprawnym NADZIEJA

Aktualności: Śląsk, tak niedaleki, jednak tajemniczy

Śląsk, tak niedaleki, jednak tajemniczy
 Stowarzyszenie odwiedza Śląsk

21. 09. 2019 - Zabrze, Chorzów, Katowice

Dużo ostatnimi czasy słyszymy i czytamy o węglu i jego złym wpływie na środowisko.
Zawsze niezawodna w takich przypadkach p. Zosia  znalazła możliwość dla osób niepełnosprawnych odwiedzenia kopalni węgla kamiennego. Taką możliwość stworzyła w Zabrzu Sztolnia Królowa Luiza. Dawniej była to czynna kopalnia, a obecnie została przekształcona w kompleks turystyczny, gdzie można pod ziemią zapoznać się z historią ciężkiej pracy górniczej.
Bardzo fajnie że jest takie miejsce i to że wszystkie osoby nepełnosprawne, nie tylko te, które mają problem z poruszaniem się ale również niedowidzący mogą przeżyć swoją kopalnianą przygodę czterdzieści metrów pod powierzchnią ziemi!
Poznaliśmy historie powstawania węgla przez miliony lat i jak zmieniał się przez dziesięciolecia sposób jego wydobycia. Wspaniała przygoda.
           Byliśmy głęboko pod ziemią to dla równowagi byliśmy też nad ziemią. Braliśmy udział w przejażdżce „Elka” w Parku Śląskim w Chorzowie na wysokości ok. 20m nad ziemią. Jechaliśmy na odcinku o długości 2200m. Stadion i park był pod naszymi stopami. Było pięknie i miło.
             Katowice, tu poznać mamy historię i życie Ślązaków, szczególnie górników i ich rodzin.
Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego to jedna z najlepszych uczelni muzycznych w Polsce. W holu tej uczelni mieści się Akolada, restauracja w której zjedliśmy tradycyjny śląski posiłek: kluski śląskie, rolada śląska i modro kapusta, a na deser „kołocz ślonski”. Po obiedzie udaliśmy się na spacer po dzielnicy Katowic, która nazywa się Nikiszowiec. Jest to stworzone specjalnie dla górników osiedle, składające się z trzykondygnacyjnych ceglanych bloków, które tworzą czworoboki z wewnętrznymi dziedzińcami, na których mieszkańcy mieli do dyspozycji chlewiki, komórki i piece do wypieku chleba. Przy rynku znajduje się najefektowniejszy budynek - kościół św. Anny.
Ostatnim miejscem które dane nam było zobaczyć to Muzeum Śląskie. Ten nowoczesny obiekt powstał w miejscu dawnej kopalni „Katowice”. Ze względu na ograniczony czas obejrzeliśmy tylko jedną wystawę  „Górny Śląsk na przestrzeni dziejów”, która bardzo ciekawie przedstawia losy Ślązaków, na przestrzeni dziejów.
Bardzo dziękujemy za możliwość wzięcia udziału w tym wyjeździe i poznanie trudnych dziejów ziemi śląskiej.

Zadanie publiczne pn.: "Być razem" jest współfinansowane ze środków otrzymanych od Gminy Pcim

Wróć na poprzednią stronę

Promujemy:
Nasza gmina Niepełnosprawni razem. Chrześcijańskie Braterwtwo Osób Chorych i Niepełnosprawnych Garbarnia SPYRKA Tutaj spełniają się marzenia