Stowarzyszenie Pomocy Osobom Niepełnosprawnym NADZIEJA

Aktualności: Ludźmierskiej Pani się kłaniamy i Dunajcem spływ,

Ludźmierskiej Pani się kłaniamy i Dunajcem spływ,

Ludźmierz i Spływ Przełomem Dunajca!

W sobotę 7 października br., nasze Stowarzyszenie wyruszyło autokarem, na ostatnią w tym roku wycieczkę . Tym razem pojechaliśmy na południe , aby bliżej poznać miejsce i historię Sanktuarium Maryjnego w Ludźmierzu, a następnie na terenie Pienińskiego Parku Narodowego uczestniczyć w Spływie Przełomem Dunajca. Ludźmierz powitał nas pochmurną, jesienną, chłodną pogodą. Nie zważając na to, wszyscy uczestnicy naszej wycieczki udali się do najpiękniejszego na Podhalu Sanktuarium, gdzie niepodzielnie króluje i czuwa nad całym Podhalem Gaździna Podhala – Matka Boża Ludźmierska. Dzięki życzliwości siostry posługującej tam, mogliśmy poznać niezwykłą historię tego miejsca a następnie uczestniczyć w mszy św. oraz zwiedzić i pomodlić się w Ogrodzie Różańcowym znajdującym się nieopodal sanktuarium..

Sanktuarium Matki Bożej Królowej Podhala jest jednym z najważniejszych maryjnych ośrodków pielgrzymkowym w archidiecezji krakowskiej. To duchowa stolica Podhala i duchowa stolica górali. Od wieków przybywają tutaj wierni z Podhala i z najdalszych zakątków Polski, a także Słowacji i Węgier, aby przed cudowną figurą Gaździny Podhala szukać pocieszenia, i prosić Maryję o Jej opiekę. Najnowsze badania wykazały, że figura Matki Bożej Ludźmierskiej Królowej Podhala została wykonana ok.1400 roku. Nieznany artysta wyrzeźbił Maryję w drewnie lipowym. Pozłacana rzeźba liczy 125 cm wysokości. Należy wspomnieć ,iż od dnia kanonizacji św. Jana Pawła 2 w 2014r., w berle, które trzyma Maryja, został umieszczony pierścień z relikwiami Świętego Papieża- Polaka. Umocnieni duchowo, już w promieniach słońca udaliśmy się do autokaru i wyruszyliśmy do Sromowców Wyżnych, aby uczestniczyć w Spływie Przełomem Dunajca.

Pieniński Przełom Dunajca, to niezwykłe miejsce, które zachwyca malowniczymi widokami i wyjątkowym zjawiskiem. Dunajec odwraca bowiem w części Przełomu swój nurt o 180 stopni, płynąc przez pewien czas w odwrotnym kierunku do morza, aby w końcu zawrócić z powrotem. Jest to wyjątkowe zjawisko, i występuje ono jeszcze w jednym miejscu na świecie. O 13,30 cała nasza grupa udała się na przystań, skąd odpływają łodzie flisackie. Ponieważ, każda z tych łodzi może zabrać maksymalnie 12 osób, rozlokowaliśmy się bezpiecznie w kilku łodziach i w promieniach październikowego słońca, pod czujnym okiem 2 flisaków w każdej łodzi, wypłynęliśmy, aby podziwiać najpiękniejszy zakątek Pienińskiego Parku Narodowego. Spływ Dunajcem, to najpiękniejszy przełom rzeczny w Europie, w czasie przeszło dwugodzinnego spływu (2 godziny 15 minut), podziwialiśmy przepiękne widoki, na najbardziej znane góry :Trzy Korony, Sokolicę oraz górę Siedmiu Mnichów. Byliśmy urzeczeni przepięknymi, malowniczymi widokami pasm górskich otaczającymi Dunajec na całej trasie, surową, górską przyrodą i różnobarwnym jesiennym krajobrazem. Czas spływu minął nam bardzo szybko. Podróż uprzyjemniały- szum górskiej wody, śpiew ptaków i liczne flisackie anegdoty, opowieści i żarty.

Po zakończeniu spływu w Szczawnicy , wszyscy zauroczeni pięknem przyrody, i nieco głodni , udaliśmy się na obiad. Po zjedzeniu pysznego posiłku i chwili o dpoczynku, wyruszyliśmy w drogę powrotną do naszych domów.

Dziękujemy wszystkim uczestnikom naszej wycieczki za udział, fajną atmosferę, humor i odpowiedzialność. Dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do tego, aby nasza wycieczka była zaplanowana, zorganizowana, i przeszła bez żadnych utrudnień. Do zobaczenia na kolejnej naszej Stowarzyszeniowej wycieczce!

B. i M.

Wróć na poprzednią stronę

Promujemy:
Nasza gmina Niepełnosprawni razem. Chrześcijańskie Braterwtwo Osób Chorych i Niepełnosprawnych Garbarnia SPYRKA Tutaj spełniają się marzenia